Передовий педагогічний досвід



Щоб бути хорошим викладачем,

потрібно любити те, що викладаєш, і

любити тих, кому викладаєш.

                                     Василь Ключевський




                 
                  



 Вареник   Наталія   Василівна

Освіта: вища

Фах за дипломом: викладач хімії і біології

Стаж педагогічної роботи : 29 років

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії

Звання: старший викладач

Посада: викладач професійно-теоретичної підготовки

Рік останньої атестації – 2014р.





ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО:

Від таланту педагога, його особистості, ерудиції, доброти, знань, професійної компетентності залежить якість підготовки фахівців.



Життєве кредо:
Працювати і жити треба так, щоб не було соромно ні перед людьми в старості, ні перед Богом після смерті





Проблема, над якою працюю:
Формування професійної компетентності учнів шляхом впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках професійно-теоретичної підготовки.








"СУЧАСНИЙ ПЕДАГОГ — ЦЕ ТОЙ, ХТО РОЗКРИВАЄ ПОТЕНЦІАЛ УЧНІВ, А НЕ ПРИМУШУЄ ЇХ уЧИТИ УРОКИ"
                                                                         МИКОЛА СКИБа (експерт напряму «Освіта»)


Науково-технічний прогрес, широке впровадження новітніх технологій у галузях виробництва, докорінна перебудова нашого суспільства на основі принципово нових економічних, соціальних і політичних факторів ставить підвищені вимоги до якості професійної підготовки робітників, які були б конкурентно спроможними на ринку праці в соціально-економічних умовах сьогодення відповідно до Концепції розвитку професійно-технічної (професійної) освіти в Україні. Підготовка якісних робітничих кадрів, які відповідають сучасним вимогам і можуть вирішувати складні виробничі завдання, є головним завданням професійної освіти. Професійна компетентність, розуміння суті проблеми та здатність визначати шляхи її практичного вирішення, готовність до самостійного життя – основний показник кваліфікації сучасного робітника. Серед умов успішного вирішення цих завдань є: – рівень кваліфікації та майстерності педагогів, їхнє вміння донести свої знання до кожного учня; – пошук та впровадження нових технологій, форм і активних методів навчання; – дидактичне забезпечення навчального процесу та максимальне розкриття потенціалу кожного учня. Сучасне дидактичне забезпечення має зацікавлювати учнів, викликати в них бажання бачити практичну мету вивчення дисциплін і забезпечувати їх вивчення, тобто сприяти виконанню принципу педагогіки М.Монтесорі «Я хочу знати, для чого це потрібно і де це може знадобитися».
Навчальний процес посилюється використанням активних та інтерактивних методів навчання, направлених на розвиток творчого мислення, формування відчуття самостійності, рішучості, відповідальності, уміння гнучко адаптуватися в змінних життєвих ситуаціях, самостійно критично мислити, бути комунікабельним, уміти працювати в колективі та максимально бути наближеними до умов виробництва.
 Щоб гідно жити в сучасному суспільстві, особистість повинна бути компетентною в різних сферах діяльності. Саме компетентісний підхід покликаний подолати прірву між освітою і життям.
Компетентність – це:
-         мобільні знання, які постійно оновлюються;
-         гнучкі, дієві методи, які дають можливість використовувати ці знання в конкретній ситуації;
-         критичне мислення, яке дозволяє оцінювати окремі ідеї щодо можливості їх використання в тій чи іншій ситуації. 
Людина, яка поєднуватиме в собі всі ці якості, стане високо компетентним  спеціалістом.
Вважаю, що традиційне навчання не може бути провідним у цілісному освітньому процесі. Значущими стають ті складові, які розвивають індивідуальність учня, створюють усі необхідні умови для його саморозвитку, самовираження. При проведенні уроків  використовую різні види нетрадиційних форм і методів навчання, з метою формування пізнавальних інтересів учнів застосовую інтерактивні методи навчання: ділові ігри, мозкові штурми, рольові ігри, тестові завдання,  складання та розв’язування кросвордів з предметів, постановка  та вирішення проблемних завдань. Використання цих методів сприяє підвищенню успішності з предметів та підвищенню якості знань учнів, а також вони роблять урок більш цікавими. Інтерактивні технології дають  можливість підвищити інтерес учнів до предмета, розвивають творчу самостійність, учні вчаться користуватися різними джерелами знань.
 Великий інтерес викликають в учнів нестандартні уроки.



 Нестандартні уроки — це неординарні підходи до викладання навчальних дисциплін. Мета їх проста: пожвавити нудне, захопити творчістю, зацікавити повсякденним, тому що інтерес — це каталізатор усієї навчальної діяльності. Нестандартні уроки — це завжди свята, коли активними є всі учні, кожний має можливість опинитися в атмосфері успішності й група стає творчим колективом.

Нестандартні уроки спрямовані на активізацію навчаль­но-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, фор­мують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності. У них незвичайні задум, організація, методика проведення.
У практиці своєї роботи  проводжу нетрадиційні уроки з предметів: перукарська справа,манікюрна справа.







Цікавою формою нестандартного уроку – є  урок-телепередача, яка відтворює відомі телевізійні програми, такі як: «Магія краси», «Чарівний  ногіток». Основними принципами організації уроку –телепередачі є : розподіл ролей за бажанням, оформленням класу – студії, виготовлення емблем, розташування парт та стільців так, як у справжній програмі, випереджувальні завдання учням групи, а також перевдягання учнів згідно з ролями.
Такі уроки сприяють формуванню в учнів уміння аналізувати й узагальнювати матеріал за нестандартних умов, дозволяють їм уявити себе «відомими людьми», дають уявлення про обрану професію.                                                                                                                                                                Серед активних методів навчання у своїй роботі  використовую ділову гру.
Ділова гра – засіб розвитку творчого професійного мислення у процесі якого людина набуває здібностей аналізувати специфічні ситуації та вирішувати нові для себе професійні питання.
Мета ділових ігор – імітувати певні ситуації, діяльність і стосунки між особистостями; дотримуючись вимог гри, її учасники приймають професійні норми спілкування. Ділова гра є основою розвитку пізнавальної  компетентності учня. Проведення ділових ігор у навчальному процесі сприяє розвитку практичного мислення учнів, уміння аналізувати ситуацію, приймати конструктивні рішення.


Ділові ігри на своїх уроках  проводжу у вигляді   відомих телепередач, використовуючи розігрування ролей учнями.





Під  час проведення уроків з використанням  рольових ігор учні виступають у ролі майстра – спеціаліста та клієнта – відвідувача. Вони розігрують різні сценарії. Наприклад: «Відвідування клієнтом салону краси».


Цікавим є також нестандартний урок-подорож.
Урок-подорож  – це поїздка на човнах поза межі перебування. Але тільки в уяві, подумки, за допомогою власної фантазії і за сприянням тих умов, які оточують учня. При уявній подорожі може відбуватися все те, що супроводжує кожну справжню подорож – яскраві враження, позитивні емоції, цікаві зустрічі. Учні сидять за партами і одночасно вони подорожують за допомогою вказівок і порад викладача. Тут я виступаю в ролі капітана корабля, ведучого і т.д., а учні – матроси-мандрівники. Основний позитивний момент уроку – подорожі полягає в тому, що учні відчувають себе мандрівниками, першовідкривачами, майстрами  своєї професії, які вирішують важливі проблеми. Вони самі роблять висновки, підсумки-узагальнення.  Урок-подорож сприяє розвиткові уяви  фантазії, мови та мислення, інтересу до вивчення  предмета.
 Використовую у своїй діяльності  технологію інтегрованого навчання. Інтегровані уроки-це об'єднання  в одному навчальному матеріалі узагальнених знань з різних навчальних предметів, що дає можливість досягнути цілісності знань.
 Досвід показує, що великі можливості щодо впровадження технології інтегрованого навчання мають уроки манікюрної справи. Найчастіше поєднуються такі предмети:  манікюрна справа – виробниче навчання; манікюрна справа– матеріалознавство.
Інтегровані уроки допомагають підтримувати увагу учнів на високому рівні, сприяють засвоєнню та розумінню навчального матеріалу. Також інтегровані уроки підвищують пізнавальний інтерес учнів , розвивають їхню уяву, мислення, мову та пам’ять за рахунок поєднання різних видів навчальної діяльності.
 Проводячи нестандартні уроки, переконалась, що:
1. Нестандартні уроки дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для виховання творчих здібностей учнів, розширюють функції викладача, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожного учня.
2. Використання нестандартних форм уроків сприяє формуванню пізнавальних інтересів учнів, вони безпосередньо беруть участь у процесі навчання. Пізнавальна діяльність учнів переважно має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб’єктів навчання, дає можливість для обміну інтелектуальними цінностями, порівняння й узгодження різних точок зору про об’єкти, які вивчаються на уроці.
3. Ефективність нестандартних уроків забезпечується за умови володіння викладачем методикою їх проведення та умілого використання таких уроків у певній системі в поєднанні з традиційними формами роботи.
Метод проектів
  Застосування методу проектів у процесі професійної підготовки сприяє становленню особистості учня як суб'єкта діяльності та соціальних стосунків, допомагає підготовити учнів до майбутньої самостійної та творчої  професійної діяльності, а також підвищує мотивацію учнів до навчально-пізнавальної діяльності.  Метод  передбачає застосування теоретичних знань і практичних умінь для отримання конкретного результату, придатного до впровадження у практичну діяльність, та його захист в процесі презентації .  Учні групи 21-П працювали над проектом «Шкідливість професії «Манікюрник» ».
 Роботу над проектом розпочали з вибору теми проекту, його типу, кількості учасників. Учні були ознайомили тільки з проблемною ситуацією. Причину виникнення даної ситуації, основну проблему та супутні проблеми вони повинні  були визначити самостійно в процесі «мозкового штурму» або обговорення за «круглим столом». На початковому, підготовчому, етапі проекту було сформовано в учнів мотивацію до проектної діяльності. Під час обговорення проблемної ситуації учні визначили основні завдання проектної діяльності, пропонуючи різні шляхи розв’язання проблеми і  відповідно до інтересу роботи й запропонованих напрямків сформувалося  3 групи однодумців:
 1. Група «Хіміки».  Визначає та досліджує вплив хімічних речовин, що містяться у косметичних  засобах по догляду за нігтями, на організм майстра нігтьового сервісу в процесі їхньої роботи. 
2. Група «Медики».  Визначає шкідливі чинники під час роботи майстра, аналізує та  з’ясовує  професійні захворювання, які можуть виникнути в процесі постійного використання  косметичних засобів по догляду за нігтями, які містять шкідливі хімічні речовини.                                                                   
 3. Група «Інструктори  з охорони праці» розробляє профілактичні заходи зі  зменшення  впливу шкідливих чинників та виникнення професійних захворювань під час   роботи майстра  нігтьового сервісу.
Далі в малих групах учні обговорювали можливі методи дослідження та джерела інформації, здійснювали розподіл завдань та відповідальність усередині групи. Учасники обговорювали способи оформлення своєї частини проекту, форми презентації, визначали відповідальних за підготовку матеріалів до захисту. Керівник проекту допомагав вирішувати питання щодо планування роботи в групах. Необхідним етапом виконання проектів є захист  презентацій.


Під час презентації група демонструє  результат  проектної діяльності, коментуючи виконану роботу. Після захисту проекту керівник проаналізував з учасниками спільну роботу над проектом, обговорили труднощі та успіхи, делікатно висловили зауваження, заохочуючи до нової проектної діяльності та висловлюючи побажання на майбутнє.  Головною метою оцінювання проектних робіт учнів є стимулювання проектної діяльності й забезпечення її ефективності, формування в учнів прагнення до самоосвіти та самовдосконалення.
В основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення . Адже для того, щоб досягти результату, який можна застосувати у реальній практичній діяльності, необхідно навчитися креативно мислити, знаходити та вирішувати проблеми, застосовуючи з цією метою знання з різних областей, прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів рішення, уміти встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

Впровадження інформаційно-комунікативних технологій.
 У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасної молоді. Інформаційні технології  з одного боку- це потужний інструмент для отримання учнями найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо.
Сучасний урок неможливий без використання  інформаційно-комунікативних технологій. ІКТ - це процес підготовки та передачі інформації учню засобами системи використання компютерної техніки.

 Застосування ІКТ дозволяє :
-         реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання;
-         підвищити інформаційну насиченість уроку, вийти за рамки підручників, доповнити та поглибити їхній зміст;
-         сучасний процес навчання передбачає розвиток творчих здібностей учнів.
ІКТ можуть використовуватися на всіх етапах  як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
Під час проведення уроків використовую мультимедійні презентації, створені в програмі Microsoft PowerPoint,  до створення яких часто залучаю творчих учнів, це дозволяє перетворити будь-який складний для сприйняття матеріал в цікаве дійство.




Сьогодні освітній блог стає робочим інструментом педагога, тому надає унікальну можливість для спілкування та взаємодії всіх учасників освітнього процесу: викладачів, майстрів виробничого навчання, учнів та їхніх батьків.
Використання контенту педагогічних блогів дозволяє учневі одержувати навчальну інформацію не тільки від викладача, а й за допомогою комунікаційних засобів, проводити самоконтроль знань, що підвищує мотивацію пізнавальної діяльності та творчий характер навчання. Відкритий і вільний доступ до інформації через мережу Internet дає можливість кожному учневі розвивати свої особисті якості й оперативно знаходити необхідну інформацію.
Основними характеристиками комп'ютерних навчальних матеріалів, розміщених у блозі, є інтерактивність, використання різних засобів подання інформації, адаптивність, індивідуальність дизайну, що сприяє зростанню ефективності навчання, підвищенню інтересів учнів до самопізнання, посиленню мотивації до вивчення дисциплін, методичної підтримки навчання, формуванню навиків самостійної роботи, інформаційної культури учнів, доступності освіти, розширенню простору науково-пошукових досліджень, підвищенню кваліфікації майбутніх робітників.
За допомогою освітнього блогу учні здобувають не лише предметні знання, але й розвивають вміння працювати із сучасними технічними засобами. Блог допомагає індивідуалізувати процес навчання, сприяє здійсненню творчого підходу учнів до виконання завдань, формуванню соціальних, комунікативних, а також професійних компетенцій.
Блог – це сучасний і корисний робочий інструмент в процесі взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Використання матеріалів, розміщених у  ньому, дозволяє більш якісно проводити навчання учнів професії, а також сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.


                                     

Позакласна робота

Позакласна робота є невід’ємною частиною навчально-виховного процесу в навчальному закладі. Вона покликана давати  учням не лише глибокі й міцні знання, а й  «забезпечувати всебічний розвиток індивідуальності дитини на основі виявлення її задатків і здібностей, формування інтересів та потреб», здійснювати естетичне, моральне виховання, прищеплювати свідоме відношення до навчальної праці, розвивати необхідні практичні вміння та навички, прагнення до самостійного оволодіння знаннями тощо . Позакласна робота зі спеціальних предметів спрямована на поглиблення та збагачення знань учнів з цих предметів, оволодіння практичними уміннями та навичками та їх закріплення під час виробничих практик, проведення лабораторно-практичних занять, участі в конкурсах професійної майстерності та олімпіадах.  Ця форма організації навчання багатогранна й вимагає творчого методичного підходу викладача до її впровадження в кожному конкретному випадку. Щоб пожвавити позакласну роботу зі спецпредметів, збагатити її новим змістом, осучаснити, потрібно знайти раціональну форму проведення заходу, сформувати колектив однодумців, залучити до процесу організації більшу частину учнів, посилити емоційність процесу навчання за допомогою піару заходу та розмістити рекламне оголошення на дошці оголошень у навчальному закладі.  Позакласна робота в  закладі спрямована не лише на збагачення предметних знань, а й на розвиток індивідуальних якостей особистості.   Кожного року під час проходження тижня професійної майстерності перукарів та манікюрників проводжу позакласний захід .Тема: «Відомі перукарі- стилісти », «У світі ароматів». У 2019 н.р.провела конкурс «Нумо,перукарі!».
       
                 Участь в обласних, всеукраїнських конкурсах

У 2015 році брала участь у ІІІ етапі обласного огляду –конкурсу на краще комплексно-методичне забезпечення предмета «Перукарська справа» з професії «Перукар (перукар-модельєр)», де була нагороджена Грамотою Управління освіти Сумської області.
Брала участь у розробці творчого проекту у рамках Дев'ятої міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти-2018», номінація «Упровадження інновацій у педагогічний процес для підвищення якості знань випускників». Тема «Упровадження інновацій у педагогічний процес для підвищення якості знань випускників за професією «Перукар (перукар-модельєр). Педикюрник. Манікюрник ».
 Інновації та експерименти в організації навчального процесу стали гарними традиціями навчального закладу, що сприяє підвищенню ефективності підготовки кваліфікованих робітників. Тому разом з колегами  розробляла Державні стандарти за професіями «манікюрник» та «педикюрник». Розроблені проекти Державних стандартів значно покращать якість підготовки кваліфікованих робітників.  Державні стандарти були викладені в мережі Інтернет  для обговорення та направлені до Міністерства освіти і науки України  для затвердження.

Працюю у складі творчої групи Сумського навчально-методичного центру над створенням віртуального комплексно-методичного забезпечення  з професії «Манікюрник».


Розробила два посібники з манікюрної справи: «Інструменти для виконання манікюру» та «Технологія виконання манікюру». Ці посібники можуть бути використані викладачами та майстрами виробничого навчання на уроках та під час виробничого навчання, учнями-при підготовці до уроків, лабораторно-практичних занять, під час виробничого навчання та практики.

                                           Друкування
З метою розповсюдження свого досвіду друкуюся в періодичних виданнях,  таких як «Профтехосвіта» №5 (травень2018р). Методична розробка інтегрованого уроку з манікюрної справи та матеріалознавства. Тема «Лаки для нігтів, їх види та хімічний склад. Технологія покриття нігтів лаком».
 №12(грудень2018р.) Методична розробка навчально-інформаційного проекту. Тема «Шкідливість професії манікюрник».
 №3 (березень 2019р.) Методична розробка нестандартного уроку-подорожі.Тема «Технологія виконання манікюру».
  Маю свідоцтво  за публікацію методичної розробки на  інтернет-порталі «Всеосвіта».

Особисті досягнення


Досягнення учнів


                                                      За зайняте 2 місце в ІІ етапі
                                                       Всеукраїнських учнівських
                                                       олімпіад  зі спеціальних дисциплін
                                                           за професією “Перукар
                                                           (перукар-модельєр)»
                                                           2018р.



За зайняте 2 місце в ІІ етапі
Всеукраїнських учнівських
  олімпіад  зі спеціальних дисциплін
    за професією “Перукар
   (перукар-модельєр)»
   2019р.

                                                       




Комментариев нет:

Отправить комментарий